Zeedrift

Jan Brokken

verhalen

In het waar gebeurde zoekt Jan Brokken het onwaarschijnlijke, in het reële het ongelooflijke, in het gewone het uitzonderlijke. Dat levert verhalen op die weliswaar dicht bij de werkelijkheid liggen maar zich nauwelijks laten voorspellen. Ze spelen zich in metropolen af of op kleine eilanden, op zee of in de woestijn, in het gloedvolle Umbrië of de barre hooglanden van Guatemala. Toch krijgen de decors vaak iets verbazingwekkends door de mensen die Jan Brokken ontmoet.

In Zeedrift maakt de lezer kennis met een stokoude Arubaanse muzikant wiens hele leven om de jaloerse Daisy draait, met een Italiaanse die verliefd wordt op een stem, met een Egyptische vader die de komst van een vreemdeling aangrijpt om zijn zonen van lafheid te betichten, met een scheepskapitein die oude mythes nieuw leven inblaast, met de vrouw van een moegestreden koffieboer die het lot in eigen hand neemt, met beroemdheden – Gabriel García Márquez, Yasser Arafat – die zich van een verrassende kant laten zien, en met een armoedzaaier die aan de paardenrennen vijf minuten hoop ontleent en nou eens niet op het verkeerde paard wedt.

De bundel eindigt met een schip dat de dromen van een jongen voedt. Alles komt uit verlangen voort, laat Jan Brokken in deze diep menselijke verhalen zien, of uit de ontkenning van het onmogelijke.

€ 19,90 Paperback / softback Niet op voorraad

Quotes

"Jan Brokken kan ongelooflijk goed schrijven. Ieder verhaal uit Zeedrift is uiterst, uiterst boeiend. En prachtig geschreven, op een ontzettend spannende manier." - Aly Rook, Omroep Flevoland

Ik wil mijn verhaal De kinderen die ik wilde adopteren (VKblog, 7 maart 2010) opdragen aan de formidabele beschrijvingsschrijver Jan Brokken wiens boeken Voel maar en Zeedrift me ongelooflijk fascineren en ontroeren. - Roland Danckaert, Volkskrant Blog  

 Zeer lezenswaard. Mooi van sfeer en tekening. - Friesch Dagblad

"Exotisch, vol wonderlijke details, en met een constante melancholische ondertoon. (...) Bij Brokken is de speurtocht net zo belangrijk als de vondst. En dat is een mooie manier om de verbeelding en de verwondering toe te laten in de wereld van de non-fictie, waar zo veel journalisten en historici zich onnodig laten beperken door de eis van de feitelijkheid. Brokken laat zien dat er veel meer mogelijk is." - Ewoud Kieft in NRC Handelsblad

Woestijnkonijn, het eerste verhaal uit de bundel Zeedrift, toont de kwaliteiten van Jan Brokken in een notendop. Het is een glashelder verteld verhaal met een licht melancholieke ondertoon. [...] Fijn gepolijste proza. [...] Wie behoeft heeft aan meer, zal ook in Zeedrift aan zijn trekken komen. - Maarten Dessing in BOEKAls een ware strandjutter weet hij de mooiste verhalen te vinden en om te toveren tot een persoonlijk verslag. Hij bekijkt die vreemde werelden om zich heen met interesse voor politieke, sociale en culturele situaties in het land. Maar meer nog met een groot inlevingsvermogen in de mensen die hij er ontmoet. Daardoor ontstaan er prachtige portretten van mensen die de geur van hun land om zich heen hebben hangen. De levens die Brokken beschrijft hebben de dramatiek van een roman in zich. Dat te herkennen en er literatuur van te maken is zijn talent. [...] Als het boek uit is en je je blik naar de grauwe Nederlandse lucht laat glijden, wens je meteen weer terug te kruipen in de verhalen van deze schrijver. - Karien Hilbers, eigenaar van de Eerste Bergensche Boekhandel, in Noordhollands Dagblad

Achteraf is iedere ervaring een leerzame, stelt Brokken. Hij weet die ervaringen boeiend en helder te verwoorden. (...) De toon van Het eiland van Padú is melodieus als de Antilliaanse muziek en ook Het wonder Willemstad roept een verlangen op naar een vulkanisch eiland in de Caribische zee. - Edith Koenders in de Volkskrant

"Zeedrift eindigt sterk met het ietwat weemoedige Droomschip, een ontroerende vertelling over een vader en een zoon die de passie voor schepen delen." - Coen Peppelenbos in Leeuwarder Courant

Jan Brokken is een begenadigd verteller.[...]  Jan Brokken zet zijn karakters prachtig neer. [...] Weemoed en melancholie, dromen van weggaan en van aankomen, passie voor muziek, literatuur of verre geliefden: Jan Brokken weet het prachtig te verwoorden. - Vier sterren, Lies Schut in De Telegraaf

"Zeedrift is een verhalenbundel zoals alleen Jan Brokken schrijven kan. Met oog voor detail heeft hij ieder verhaal in het boek onder handen genomen. Juist die kleine veranderingen maken ze helemaal af. (...) In zijn verhalen neemt Jan Brokken je mee. Even mag je ontdekkingsreiziger zijn. (...) De manier waarop hij vertelt zou je bijna lichtvoetig noemen. Het leest immers heerlijk En juist daaraan herken je de goede verhalenverteller. Brokken grossiert in goede zinnen maar loopt er niet mee te koop. Ik zal wat voorbeelden daarvan geven. Al voelt het als het slopen van wat planken uit een naadloos in visgraat gelegd parket. (...) Jan Brokken weet van kleine anekdotes grote verhalen te maken. In De Turkse knoop, een verhaal van vijftien paginas, laat hij zijn eigen ervaring op zee voorafgaan door spookachtige nieuwsberichten over schepen die zonder reden vergingen en op klaarlichte dag verdwenen. Het is een truc die voor spanning zorgt, een truc die werkt. Haast het omgekeerde doet hij in Crusoe & Co, een essay over Robinson Crusoe. Hier begint een met Boudewijn Büchiaans plezier geschreven epistel met een overnachting op een onbewoond eiland. Amper vier bladzijden heeft hij nodig voor een etmaal op het onbewoonde eiland. Dat is genoeg om de lezer op het puntje van zijn stoel te krijgen en hem vervolgens mee te voeren naar de oorsprong van de Robinson Crusoe-verhalen. En op deze manier voel je mee met de "ware" historische verhalen die Brokken vervolgens met verve weet te vertellen. (...)  Niet voor niets draagt de verhalenbundel de titel Zeedrift. Het gelijknamige verhaal is een voorbeeld van vertelkunst. (...) Nog zon geschreven monument is het verhaal Het droomschip. Hierin brengt de auteur zijn vader weer tot leven en met hem de jaren vijftig in Rotterdam. Zonder ook maar een moment sentimenteel te worden geeft hij vorm aan zijn jeugdjaren. (...) De tewaterlating van de ss Rotterdam brengt de hoop die Rotterdam kreeg fantastisch in kaart. De beschrijving is een ooggetuigenverslag dat op je inwerkt alsof je een film te zien krijgt. Je leest niet langer, je ziet het voor je. (...) Brokken bereikt hier eigenlijk iets wat niet mogelijk is. (...) Absoluut hoogtepunt van het verhaal is het vertrek van de Rotterdam: "Op de pier van Hoek van Holland zagen we het, zonder sleepboten, helemaal frank en vrij, in de mist verdwijnen.Het was alsof we insliepen na een magistrale droom. Mijn vader trakteerde me op een ijsje met dubbel slagroom." Hier zit alles in: de melancholie, de verloren jeugd, het mystieke van dat enorme droomschip en het geluksgevoel dat vader en zoon gekend moeten hebben tijdens het kijken naar schepen dat in de metafoor "een ijsje met dubbel slagroom" vorm krijgt. Zeedrift is een voorbeeldige verhalenbundel, Jan Brokken op zijn best." -Ezra de Haan op Literatuurplein.nl

"De dertien verhalen in Zeedrift zijn stuk voor stuk juweeltjes. Ontroerend is het verhaal over het laatste openbare optreden van de Arubaanse musicus Padú Lampe. Curaçao speelt de hoofdrol in Het wonder Willemstad waarin Brokken verhaalt over zijn ontmoeting met Gabriel Garcia Márquez. De schrijver bekent zijn heimwee naar Willemstad. Serge Alexenko is de hoofdfiguur in het verhaal waaraan de bundel zijn titel ontleent. Een eerbetoon aan een man die veel voor Curaçao heeft betekend maar daarvoor nauwelijks erkenning heeft gekregen. In de tien jaar dat ik op Curaçao heb gewoond, heb ik zijn naam nooit horen noemen of ergens gelezen, ook niet in kringen van de monumentenbeschermers die hem toch beter op waarde zouden hebben moeten schatten als redder van menig landhuis. (...) - René Zwart in AD Antilliaans Dagblad

Reacties van lezers 

"In de vroege morgen Zeedrift uitgelezen, de verhalenbundel van Jan Brokken. Wat kan die man toch prachtig vertellen." - Arie Kok

"Verrassende en zeer verschillende korte verhalen. Wat ze gemeen hebben is de beschrijving van een wonderlijk detail uit het leven van bijzondere mensen. Heerlijk boek voor in de trein, op het nachtkastje of in het vliegtuig." - Vally F.

Allereerst wil ik u met dit boek complimenteren. Een prachtige verzameling van zeer diverse gebeurtenissen. Het boek spreekt mij in het bijzonder aan doordat ik rond 1960 enige tijd in het Caribische gebied heb gevaren. Ik herken nog heel veel, al is het inmiddels een halve eeuw geleden. In een der verhalen vertelt u over jonge paartjes die hun huwelijksreis op de Rio Magdalena doorbrachten. Ik ben ook enkele malen in Barranquilla en Cartagena geweest en herinner me de situatie heel goed. Het meest bijzondere vond ik het pijporgeltje dat zich op het dak van de stuurhut van de hekwielers bevond. Tegen de tijd dat het schip vertrok, liet het niet de scheepstoeter horen maar werd op dat orgeltje een wijsje gespeeld. Het aller bijzonderste was dat de pijpjes niet met lucht aangeblazen werden maar met stoom! Wellicht kent u dit detail niet, anders had u het vast wel in uw verhaal opgenomen. (..) Ik hebZeedrift ingesproken voor de Blindenbibliotheek. Ik denk dat ook onze blinde lezers van dit boek zullen smullen." - Guillaume Stekelenburg   
(Jan Brokken: Het pijporgeltje - een detail om te koesteren - heb ik niet opgemerkt. Maar ik was vele jaren later in Cartagena: in 1995. De vloot is in de jaren zeventig en tachtig ongetwijfeld gemoderniseerd.)

Onlangs enige weken op Curaçao vertoeft en in het vliegtuig daarnaartoe erg genoten van uw boek Zeedrift. Uw verhalen ademen zodanig de Caribische sfeer uit dat, nog voor de landing op Hato, zowel fysiek als mentaal het winterse Nederland onherroepelijk heeft plaatsgemaakt voor tropisch Curaçao. Eenzelfde ervaring had ik een paar jaar geleden met Geniale anarchie van Boeli van Leeuwen. - B.L. te Leide

"Een schitterend verhaal" -Rudi Wester over het verhaal "Woestijnkonijn"

"Een meesterlijk verhaal. Het schurkt en schuurt, het blijft je bij. Ik zal nooit meer op de Antillen kunnen zijn zonder aan Padú en Daisy te denken."  -Annejet van der Zijl over het verhaal "Het eiland van Padú"

"Ik las het met tranen in mijn ogen. Ik zwijmelde weer helemaal terug naar huis. Padú del Caribe was onze buurman" -Percy Irausquin, modeontwerper, over het verhaal  "Het eiland van Padú" 

Een meesterlijk boek! Wát een fantastische bundel! Wat een prachtverhalen. Ik weet even niet waar ik moet beginnen; ik heb overal van genoten. Genoten is een understatement. Ik ben je meegereisd, door landen, door de tijd.  Woestijnkonijn herinnerde me aan Paul Bowles. Vat dit op als een groot compliment, graag. Ik doel hier op de sfeer en de schijnbare eenvoud van de beschrijvingen. De helderheid. En het unheimische gevoel dat je een indringer bent op een plek waar je niet had mogen zijn. Waar verschrikkelijke dingen kunnen gebeuren die opvlammen en onmiddellijk daarna weer uitgewist zijn; alsof het zand eroverheen is gevloeid. Die geheimzinnigheid is prachtig verwoord. En je eigen falen, wat natuurlijk onontkoombaar is. Diezelfde geheimzinnigheid trof ik aan in De Turkse knoop. Totaal anders, maar toch weer een plek waar de hoofdfiguur zichzelf willens en wetens in heeft bevegen. Ik hoopte erg dat je daar zelf een spookschip zou treffen - en feitelijk gebeurt dat ook, met die bijnaaanvaring. Zeedrift - het verhaal - is briljant door zijn weemoed. Eigenlijk alweer hetzelfde thema. En  inderdaad prachtig: "Een mens is alleen op zijn geboortegrond volledig." Wat een zin! Er staan erg veel heel mooie zinnen in deze bundel. "Iedereen zoekt naar wat hij in zijn jeugd verloren heeft." "Op de uren van de ezel slapen de vluchtelingen onder de palmen van Palm Beach." "Ik hoorde dagenlang de stilte." Een van mijn favoriete verhalen is ook je wonderlijke ontmoeting met Yasser Arafat in dat restaurant, omgeven door ingehuurde veiligheidsbewakers. Het is beklemmend en tegelijkertijd bijzonder grappig; niet in de laatste plaats omdat jij en Marie-Suzanne daarna gewoon weer datzelfde restaurant binnengaan. Vijf minuten hoop is prachtig in zijn triestheid. Omdat je zo duidelijk voelt dat het nooit veel voor die jongens zal worden. En opnieuw was ik verbijsterd door wat je weet. Met name in het verhaal over Guatemala, een land waar ik in het geheel niets van wist, behalve dat je je daar nooit moet wagen. Wat jij dus wel hebt gedaan. Je hebt dat opnieuw uiterst helder uitgelegd, de gruwelijke, bijna hopeloze chaos van een burgeroorlog. Het voorval aan het eind zegt alles. Ook Censuur is goed voor een schaterlach; en eigenlijk ook veel erg veel achterliggende gedachten. Het geweldige van de hele bundel vind ik dat alle verhalen een duidelijk verband met elkaar vertonen. Ik begrijp heel goed waarom je begint met die uitnodigende zinnen ("Iedere reiziger is een ontdekkingsreiziger") maar voor mij gaat de bundel veel meer over verlorenheid en teloorgang. Je verhalen bevatten stuk voor stuk een grote tragiek, en gaan meer over streven-en-mislukken dan over ontdekking of hoop. En dat grijpt me bij de strot, telkens weer." - D.R.D.V. te Amsterdam

"Ik heb met veel plezier Zeedrift gelezen. Ik ben net zon bootjesgek als u, vermoed ik." - M.K. te Rotterdam

"Dat nuchtere in uw werk, dat nieuwsgierige, die liefde voor water en zee, maar ook die liefde voor het gewone, dat vind ik nou typisch Rotterdams." - M. de H. te Rotterdam

"Ik lees liever romans dan verhalen. Maar de verhalen uit Zeedrift zijn stuk voor stuk kleine romans. Het voordeel is dat je ze meerdere keren kunt lezen. Je ontdekt steeds weer iets nieuws." - F.O. te Hoofddorp

"Met veel plezier Zeedrift gelezen. Wat een mooi en terecht eerbetoon, ook aan Serge Alexenko. Tien jaar heb ik op Curaçao gewoond en gewerkt en nooit heb ik zijn naam horen noemen, ook niet in de vele contacten met de locale monumentenbehartigers. Daarom heel veel dank." - R.Z. te Den Haag

"Ver weg van de zee heb ik genoten van je zeegeschiedenissen." - E.S. te Wraclow

"Alle verhalen uit Zeedrift zijn mooi, maar WoestijnkonijnDe hand van Ana Cava en het titelverhaal over de gewezen verzetsstrijder Serge Alexenko hebben mij het diepst getroffen. Wat kunt u de idiotie van oorlog goed beschrijven!" -S.L. te Rotterdam

"U moet uw uitgeverij Atlas eens opdragen in advertenties de geestigheid  van uw verhalen aan te prijzen. Om Censuur moest ik hikken van het lachen.Mijn ontmoeting met Yasser Arafat beschrijft u hoogst komisch. En hoe u als schoolkind de prinsessen Beatrix, Irene en Margriet moet toejuichen op de RDM-verf in Rotterdam-Heyplaat: u noteert het droog met een heerlijk soort ironie." - J.L. te Schiedam

"Opnieuw een pareltje aan de ketting" - A.S. te Rotterdam

 
  • Zeedrift - Jan Brokken
ISBN
9789045015682
Pagina's
222
Afmeting
211 mm x 136 mm x 20 mm
Gepubliceerd
22-10-2009
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas
Genre
Literaire roman, novelle